Потребителски вход

Запомни ме | Регистрация
Постинг
31.10.2014 13:04 - Смазки
Автор: maslata Категория: Технологии   
Прочетен: 1273 Коментари: 0 Гласове:
0



  Трудно e да си представим автомобил или машина, работещи без смазки, тъй като голяма част от операциите на промишленото оборудване се осъществява с помощта на лагери, за които е необходима смазка. Исторически се е получило, че използването на смазките за колелата и осите се е извършило след откритието на колелото. Първите универсални смазки са били груби форми на варовици, смесени с мазнини или растителни масла. Тези смазки са се използвали практически за всички видове оборудване до XIX век. Първите пластични смазки на основа минерални масла са били разработени в края на XIX век и са се използвали за бавно работещи промишлени агрегати и минни вагонетки.



   През последните няколко десетилетия се извърши значителен прогрес в създаването на ново високотехнологично оборудване. Това се отнася до работните параметри на оборудванията и следователно са се повишили изискванията към консистентните смазки. Такива работни параметри, като скорост, натоварване, температура и др. са довели до значителни конструктивни изменения на самото оборудване и до възникване на потребност от ефективно смазване на самите разнообразни възли и агрегати в различните промишлени отрасли и селското стопанство.
   Било е разработено голямо количество консистентни смазки на основа сгъстители (сапуни): натрий, калций, алуминий, барий и други. В резултат хиляди смазки са излезли на пазара, защото всяка смазка изпълнява конкретна задача: за смазване на лагери, шаси, кормилен механизъм, зъбни колела, конвейери, вагони и др.
   Това води до поява на концепция за универсални консистентни смазки, които да  удовлетворяват изискванията на смазките за голяма част от типовете оборудване. Освен това, голямо количество достъпни смазки, от гледна точка на избор и пригодност, води потребителите в заблуждение. Неправилният избор може да доведе до сериозни последствия. Около 50-те години на
XXв. се появява "универсална" консистентна смазка на основа литиев сапунен сгъстител, която е била посрещната с голяма доза скептицизъм. Но след няколко години литиевите смазки широко  се използват за смазване в автомобили и промишлени агрегати. Днес литиеваата смазка се явява най- разпространената консистентна смазка в промишления свят.

Състав на смазките


   Пластичните смазки основно се състоят от сгъстители, обикновено се наричат сапуни (соли на висшата мастна киселина)- от 10 до 15 %, базово масло- от 80 до 90 % и присадки- от 5 до 10 %. Частиците сгъстител образуват в маслото структурна решетка, благодарение на която смазките са в състояние на покой и притежават якост на срязване. 

   Общият глобален размер на пазара на смазки е около 2380 млн. фунта и се състои от смазки на основа разнообразни сгъстители: 
- Прост сгъстител (литий, калций, алуминий). 
- Комплексен сгъстител (литиев комплекс, калциев комплекс, алуминиев комплекс). 
- Органичен сгъстител (комплекс от калциев сулфонат, поликарбамид). 
- Неорганични сгъстители (бентонит). 

   Произвежданите промишлени смазки наброяват над 350 названия и списъка им продължава да се попълва. Но и до днес най- популярни смазки в целия свят се явяват смазките на основа литиев сгъстител заемащи 75 % от пазара. В същото време в конкретни производства, където винаги са се прилагали усилия по рационализация на технологиите с цел свеждане до минимум на количествата използвани смазки, расте потребността от смазки с широк профил. Това е довело до разработването на многоцелевите смазки. 

Многоцелева смазка

   Просто казано многоцелевата смазка може да бъде определена, като смазка съчетаваща свойства на две или повече специализирани смазки, които могат да бъдат използвани в повече от един тип оборудване. Например литиева смазка може да се използва като в шаси, така и на колесни лагери на транспортни средства. Традиционно калциевите смазки се използват за шасита, а смазки на основа натриев сгъстител за колесни лагери. Смазки на основа калций високо се ценят поради своята водонепроницаемост, но са непригодни за високи температури. От друга страна, смазки на основа натрий добре издържат високи температури, но не са така добри по отношение на водоустойчивост. Когато литиевата смазка се появява на пазара, тя се оказала по набор от експлоатационни свойства по-добра от калциевите и Натриеви смазки и бързо станала популярна многоцелева смазка в промишлеността. 

Високопроизводителни многофункционални смазки

   Благодарение на съвременните конструкции и дизайн, машините днес могат да работят в по-тежки условия с тенденция на повишаваща производителност и по-малко повреди. Простите литиеви смазки вече не могат да удовлетворят и изпълнят тези повишени изисквания. Националният институт за пластични смазки (NLGI) спецификацията GC-LB (лагери и шаси), които най-внимателно следи изискванията за транспортния сектор, препоръчва смазки на основа 12-хидроокси литий.


   Тези строги изисквания могат да бъдат удовлетворени с използване на по-ефективни високопроизводителни смазки на основа сгъстители от литиев комплекс, калциев сулфонат, алуминиев комплекс, поликарбамид, бентонит. Тъй като поради съвместимост с най-широко използваните литиеви смазки, смазките от литиев комплекс и калциев сулфонат се явяват най- добри кандидати за високопроизводителните многоцелеви смазки. 

Литиев комплекс против калциев сулфонат

   Смазките от литиевия комплекс обикновено притежават добра устойчивост към високи температури и водоустойчивост. Други характеристики, като устойчивост на екстремално налягане, износване, ръжда и корозия, могат да бъдат допълнително подобрени, чрез добавяне на съответстващи присадки. Тези смазки, както и смазките на основа калциев сулфонат удовлетворяват изискванията на NLGI категории GC-LB. За обозначаване категория смазка, NLGI използва специален знак – символ NLGI, на които се приписват най-висши категории: GC, LB и GC-LB. Смазки от други категории с този знак не се обозначават, само на етикета или в описанието обикновено се указват символите от категориите NLGI GA, NLGI GB, NLGI LA (работещи в лек режим при честа смяна на смазки в обикновени условия на експлоатация).
   Смазки категории NLGI LB се използват за смазване на елементи от ходовата част и шарнирни съединения на леки автомобили, камиони и други транспортни средства, работещи в тежки условия (големи натоварвания, вибрации, въздействие от вода или други замърсители) при удължен интервал при смяна на смазки (в леки автомобили над 3200 км). Смазките трябва да бъдат устойчиви при изменение на консистенция и окисление, а така също да съхраняват елементите на ходовата част и шарнирите от корозия и износване, даже под въздействие на кал и големи натоварвания. Тези смазки са висше качество за ходовите части. 
   Смазки категория NLGI GC използват се за смазване на колесни лагери на леки автомобили, камиони и други транспортни средства, работещи, както в лек, така и в тежък режим. Тежкият режим се среща в машини, лагери които се нагряват до високи температури. Това са транспортни средства с дискови спирачки, които работят в „стоп-старт” режим (автобуси, такси, градски полицейски автомобили и др.) или в режим на тежко спиране (буксировка, тежко шофиране в гора и др.). Днес тази смазка е с висше качество за колесни лагери. Смазките трябва да смазват в широк температурен интервал от -40 , до +160 и даже до +200 С. Смазките трябва да бъдат устойчиви към окисление, изпарение, изменение на консистенцията, да защитават лагерите от корозия и износване.
   При определени категории NLGI провежда задължителни изпитания по стандарт ASTM D.

   Строгото съпоставяне на смазки на основа литиев комплекс със смазки на основа калциев сулфонат показват, че смазките на основа калциев сулфонат притежават явни преимущества, както по набор от характеристики, така и в реални приложения. Най- главното отличие между тези два типа смазки е в това, че в калциевия сулфонат в следствие от натуралната природа на компонентите на сгъстителя обикновено не е нужно да се добавят присадки, както това се прави за смазките от литиевия комплекс с цел подобряване на експлоатационните характеристики.
   Калциевият сулфонат демонстрира превъзходна механична и стабилност при срязване в сравнение със смазките от литиевия комплекс, по-ниско измиване и износване в процеса на работа. Температурата на прокапване и експлоатационния срок са също така по-високи, което позволява да се използват тези смазки при високи температури и екстремално натоварване. 
   За разлика от смазките с литиев комплекс, които се нуждаят от значителни количества добавки (антимон, цинк или други типове добавки), сгъстителя калциев сулфонат притежава естествени противоизносни и противозадирни ЕР(екстремално налягане) свойства.
   Освен това сулфонатите, както е известно се явяват природни инхибитори на корозия, докато в смазките от литиев комплекс неизменно е нужно добавяне на антикорозионни присадки. Калциевият сулфонат е силен благодарение на естествените свойства на сгъстителя, осигурявайки превъзходни водоустойчиви свойства и не се разрушава даже в присъствие на вода. Ако възелът или агрегата се експлоатират в присъствие на вода, например, селскостопанска или строителна техника, то смазките на основа комплекс от калциев сулфонат – това е добър избор. В същото време смазките от литиев комплекс за осигуряване на водонепроницаемост обикновено изискват присадки за повишаване на адгезия (лепливост), които са склонни към бърз разход в присъствие на вода. Смазките с калциев сулфонат са добре съвместими с литиеви смазки и смазки с литиев комплекс.
   Единственото ограничение за калциевия сулфонат се състои в това, че те отстъпват на литиевите при течливост и устойчивост. Но технологичните достижения са довели тези показатели до нормите на комплексните литиеви смазки.
   Благодар
eние на своите високоефективни експлоатационни характеристики смазките на основа калциев сулфонат се явяват най- предпочитани. Те могат да се използват в по- широк диапазон от промишлено оборудване в сравнение с литиевите смазки, затова могат да се считат за високопроизводителни универсални смазки.




Гласувай:
0



Следващ постинг
Предишен постинг

Няма коментари
Търсене

За този блог
Автор: maslata
Категория: Технологии
Прочетен: 108653
Постинги: 41
Коментари: 0
Гласове: 1
Архив
Календар
«  Март, 2024  
ПВСЧПСН
123
45678910
11121314151617
18192021222324
25262728293031